راهنمای خرید پیچ گوشتی

پیچ گوشتی در قرن 15 میلادی اختراع شد و با گذشت قرن ها از بوجود آمدنش امروزه یکی از ابزار آلات حیاتی موجود در جعبه ابزار بشمار می آید. خیلی از مردم اطلاع چندانی درباره پیچ گوشتی و انواع و کاربرد آن ندارند ولی این را میدانند که وجود پیج گوشتی برای موفقیت در تمام پروژه های فنی حیاتی ست. اگر میخواهیم اشیا و لوازم بدرستی کار کنند باید در تعمیر یا تهیه ی آنها از پیچ درست و مخصوص آن وسیله استفاده کنیم بنابراین باید بدانیم هر پیچی با چه نوع پیچ گوشتی باز و بسته میشود. همچنین برای هر نوع تعمیراتی ما حداقل به دو نوع پیچ گوشتی نیاز داریم و این خیلی اهمیت دارد که ما تا جایی که میتوانیم درباره ی انواع پیچ گوشتی اطلاعات داشته باشیم. در ادامه انواع مختلف پیچ گوشتی که وجود آنها در هر جعبه ابزاری الزامی ست را به شما معرفی میکنیم.

 

پیچ گوشتی دو سو یا پیچ گوشتی تخت

پیچ گوشتی دو سو اولین و محبوب ترین نوع پیچ گوشتی بشمار می آید. پیچ گوشتی دو سو برای باز و بسته کردن پیچ ساده که روی سرش یک شکاف دارد مورد استفاده قرار میگیرد. تیغه ی صاف پیچ گوشتی مستقیماً در شکاف پیج قرار گرفته و با چرخاندن به چپ و راست باز و بسته میشود. اشکال این پیچ گوشتی این است که در موقع کار تیغه ی آن مدام از داخل پیچ سر خرده و به چپ و راست میرود، در ضمن تیغه دارای لبه های تیزی است پس ضمن کار با پیچ گوشتی دو سو بسیار مراقب باشید.

 

پیچ گوشتی چهار سو

وقتی از روبرو به پیچ گوشتی چهار سو نگاه میکنید نوک پیچ گوشتی شبیه علامت به اضافه (+) به نظر میرسد. اگر پیچ گوشتی با کیفیتی تهیه کنید نوک این نوع پیچ گوشتی تیز نیست بلکه گرد میباشد. اگر میخواهید پیچ گوشتی چهار سو با نوک تیز و تقریباً همچون سوزن تهیه کنید در نظر داشته باشید که این نوع پیچ گوشتی زیاد متناسب با پیچ ها نیست و خوب داخل آنها قرار نمیگیرد. پیشنهاد میکنیم فقط برای پیچهای باریک و دراز از این پیچ گوشتی استفاده کنید.

انواع با کیفیت پیچ گوشتی دو سو بر اساس شماره ای که روی سر پیچ گوشتی حک شده قابل شناسایی هستند. اگر میخواهید از پیچ گوشتی چهار سو برای کارهای عمومی استفاده کنید شماره 2 برای شما مناسب خواهد بود. انواع پیچ گوشی چهار سو شامل شماره 1 تا شماره 4 برای مصارف عمومی و شماره های بزرگتر برای مصارف صنعتی میباشد.

 

پیچ گوشتی شش سو

پیچ گوشتی شش سو برعکس پیچ گوشتی چهار سو دارای دو علامت به اضافه است. پیچ گوشتی شش سو نوع پیشرفته ی پیچ گوشتی چهار سو است و از ویژگیهای بارز آن وجود دو بعلاوه ی تو در تو است که با زاویه ی 45 درجه روی هم قرار گرفته اند. به علاوه ی اضافی کوتاه تر و باریکتر از بعلاوه ی اصلی ست و به آن عمیقی هم نیست. پیچ گوشتی شش پر دوام و ایستادگی بیشتری نسبت به لغزش در فرورفتگی پیچ را داراست.  گرچه پیچ گوشتی شش سو در مقایسه با پیچ گوشتی چهار سو بهبود یافته و پیشرفته است ولی بر مشکلات اصلی طراحی پیچ گوشتی چهار سو غلبه نکرده.

پیچ گوشتی مربعی یا رابرتسون

پیچ گوشتی مربعی را همچنین به اسم رابرتسون نیز میشناسند که نام مخترع کانادایی این پیج گوشتی است. همانطور که از اسمش پیداست دارای یک فرورفتگی مربع شکل است. چون این پیچ و پیچ گوشتی بعنوان نری و مادگی تعبیه شده اند لذا حین کار امکان سر خردن و بیرون آمدن پیچ گوشتی از پیچ در حد صفر است.

بیشترین نوع مورد استفاده عموم از پیچ گوشتی مربعی شماره 2 و 3 آن است. در موقع استفاده بدقت شماره پیچ گوشتی را بررسی کنید. از پیچ گوشتی شماره 2 برای باز و بسته کردن پیچ شماره 3 استفاده نکنید چون هم به پیچ و هم به پیچ گوشتی صدمه وارد میشود.

 

پیچ گوشتی ستاره ای

پیج گوشتی ستاره ای دارای یک ستاره ی 6 پر است. به لطف نیروی وارده ضعیف و شعاعی عمر هر دوی پیچ و پیچ گوشتی ستاره ای بسیار طولانی ست. این نیروی ضعیف شعاعی در پیچ گوشتی ستاره ای بعلت گوشه های مدور هندسی این پیچ گوشتی است. نوعی خاص از پیچ گوشتی ستاره ای که به نوع پلاس آن معروف است طوری طراحی شده که اجازه میدهد فضای بیشتری بین پیچ و پیچ گوشتی باشد و این ویژگی باعث میشود پیچ گوشتی با قدرت و سرعت بیشتری کار خود را انجام دهد.

 

پیچ گوشتی شش پر

پیچ گوشتی شش پر نوعی پیچ گوشتی است که دارای 6 گوشه بوده و شکل شش ضلعی است. این پیچ گوشتی هم مثل دیگر نمونه ها دارای سایزهای مختلف بوده. بیشترین استفاده از این پیچ گوشتی و پیچ مخصوصش در ساخت مبلمان و لوازم چوبی بوده. پیچ گوشتی شش پر روی پیچ را پوشش میدهد و پیچ را داخل خود کیپ کرده و جای میدهد و نسبت به دیگر پیچ گوشتیها از قدرت بیشتر و خطای کمتری برخوردار است.